Søk i bloggen

Sjangre i bloggen: ambient | blues | indie | eksperimentelt | elektronika | folk | garasjerock | hardrock | jazz | jazzrock | metal | pop | progrock | psykedelia | punk | rock | singer/songwriter

Groms Plass: Båten Børst LP

Viser, country og blues fra Narvik

lørdag 03 november 2018 19:00 Brukte merkelapper: , ,

Groms Plass: Båten Børst Groms Plass fra Narvik har holdt det gående i snart et par tiår, og har hele 5 tidligere album bak seg, tilbake til det første, På Plass, som kom i 2001. Det er i stor grad Øystein Gravrok som står for tekstene på Båten Børst, mens kontrabassist Ørjan Pleym er den som har flest krediteringer på melodisiden. Gravrok spiller strengeinstrumenter/gitar, det gjør også Knut Haugen og Rolf Markussen, mens Bjørn Framnes står for trekk- og munnspilltoner og Ken Zahl trakterer trommene. Som på forrige album (Brødre i ånden fra 2014) har de på produksjonssiden hanket inn den erfarne amerikaneren Bill Booth, en fyr med så lang fartstid i norsk musikkliv at betegnelsen "norgesvenn" blir en fornærmelse. Han bidrar også med sitt eminente felespill, som glir fint inn i dette samspilte ensemblet. Alle de seks synger/korer, men hovedvokalen er det  Haugen som står for.

"Sjøllagede og kortreiste sanger i nordnorsk språkdrakt" er den kjappe beskrivelsen Groms Plass selv gir, og musikalsk byr de på en god blanding av visepop, country og blues i stort sett akustisk tapning, selv om trommene er produsert lett rockaktig. En liten rockfaktor slipper også til i den bluesy "Monstret i mæ", med en stemning som som hinter til Tom Waits. Melodien og gitarspellinga i "Blind Patron" minner meg Daniel Lanois sin tilbakelente eleganse, mens "Haparanda Hotell" er country-tango med mørk americana-stemning som balanseres med et fengende refreng. Her kommer det godt fram at den flerstemte sangen er et av Groms Plass sine sterke kort, tidvis går tankene til melodiske vokalharmonier jeg forbinder med en 70-talls amerikansk vestkyst-sound, velklingende og vakkert. Det er heller ingen tvil om at Booth sine feletoner tilfører enkelte låter noe ekstra, litt av den samme stemningen som Warren Ellis kan sette i filmmusikken han skaper sammen med Nick Cave. Men det er likevel en gjennomgående godlynt stemning som preger det varierte knippet av låter på dette albumet. Trivelig musikk for en trivelig stund. Med jordnære tekster og nynnbare refrenger skriver og synger Groms Plass seg lett inn blant det bedre Nord-Norge har å by på i denne sjangeren.

Godt er det også å se at selve den fysiske vinylutgivelsen heller ikke er noe venstrehåndsarbeid fra Groms Plass sin side. Den kommer med utbrettsomslag med tekster på innsiden, og vinylgraveringen er gjort av THD Vinyl Mastering/Tor Harald Degerstrøm, som er alene om å tilby dette i Norge i dag. Her er det høy kvalitet hele veien, og når LP-en attpåtil kommer i et foret innercover, blir det prikken over i-en for en gild LP-utgivelse. Det er slippfest for Båten Børst i Narvik i dag, og forhåpentligvis vil det bli mulig å få tak i vinylutgaven flere steder etter hvert.

Groms Plass: Båten Børst

Groms Plass: Båten Børst