Søk i bloggen

Sjangre i bloggen: ambient | blues | indie | eksperimentelt | elektronika | folk | garasjerock | hardrock | jazz | jazzrock | metal | pop | progrock | psykedelia | punk | rock | singer/songwriter

Jens Andersson: Stort Glas Av Kärlek LP

Lun, variert og fengende visepop

lørdag 25. mars 2017 18:00

Jens Andersson: Stort Glas Av Kärlek Svenske Jens Andersson og hans Oslo-baserte band har  vært å se på konsertscener både i Norge og Sverige de siste årene, men først nå har Andersson samlet et knippe av sine beste låter og gjort dem tilgjengelig for et større publikum. Debutalbumet Stort Glas Av Kärlek ble sluppet tidligere i år, og gledelig nok også på vinylformatet. Jeg skal innrømme at jeg ble en tanke betenkt av omslaget som viser en gjeng med glade og velkledde mennesker med sine akustiske instrumenter i hendene, i firsprang på vei inn på en kulturhusscene. Det siste er bare noe jeg ser for meg, men en som har vandret langs en landevei og sunget "Det er lov å være bli'" sammen med Jens Book-Jenssen bør ikke være forutinntatt på denne måten. Det var for øvrig en drøm, en temmelig fin en, bombene smalt ned på jordene rundt oss, men Jens var ved godt mot, smilte og sang lystig i vei. Godlynte toner og optimistiske tekster byr også Andersson på, låter og musikk som kan nå et allsidig publikum. Listen over artister han har varmet opp for tyder også på det, her finner vi navn som Ole Paus, Bjørn Eidsvåg og Åge Aleksandersen. Ellers ser jeg at han sammenlignes med artister som Bo Kaspers Orkester og Stefan Sundström, som det vel er et stort sprang mellom på mer enn en måte.

Musikalsk byr Jens Andersson og hans band på variert visepop formidlet gjennom et stort sett akustisk lydbilde. Selv spiller Andersson både piano og gitar i tillegg til at han tar fram munnspillet av og til, og han står også for alle komposisjoner og tekster. Det vokale deles tidvis med Karoline Gullberg, i tillegg til at den Sjöströmska kvartetten bidrar med stemningsfull koring. Den milde lydproduksjonen veksler fint mellom det nakne og der det krydres med bruk av cello, trombone, strykere og blåsere. Et par steder hører vi også en elektrisk gitar, som tilfører et behersket løft i energinivået.

Musikalsk veksler det mellom slentrende roots-pop (tittellåten), lett funky viseblues ("Min Gröna Soffa I Velour") og reggaerytmer ("Bara För Pengarnas Skull", med et refreng som setter seg lett), en variert miks hvor det også smyger seg inn et par rolige ballader. I hvor stor grad man kjenner seg igjen i tekstene kommer vel an på hvor i livet man er, og albumet som helhet kan kanskje bli litt vel mykt og koselig, men at Andersson kan snekre fine låter og finne nynnbare refrenger er det ingen tvil om. Vinylutgaven av Stort Glas Av Kärlek kan bestilles fra Jens Andersson sin hjemmeside eller hos Big Dipper.

Jens Andersson: Stort Glas Av Kärlek

Jens Andersson: Stort Glas Av Kärlek

En rask titt på ... Emperor: The Complete Works 24xLP boks

666 eksemplarer i tre ulike vinylfarger

fredag 24. mars 2017 19:00

Finske Blood Music kommer neppe til å toppe denne utgivelsen. Emperor: The Complete Works er en av de største vinylboksene som er produsert noensinne, og det tok Blood Music over et år å ferdigstille den fra forhåndsbestillinger bletilgjengelig i 2015, til den var klar for levering i februar i år. Boksen samler alt og litt til med Emperor, og inneholder en trippel-LP med bonusmateriale. Alle LP-er er presset på 45RPM og alle leveres med triple utbrettsomslag med utstansinger. Kommer i tre ulike vinylfarger, svart, transparent og "marble", som da kanskje er den aller lekreste på lys blå transparent vinyl, men her er det jo mange som foretrekker den svarte varianten, som ble utsolgt ganske tidlig. Det eneste som kunne gjort utgivelsen enda bedre var om den medfølgende boka også inneholdt historien om bandet, og ikke bare bilder. De som var ekstra tidlig ute med forhåndsbestilling fikk noe ekstra snadder med på kjøpet, i form av en kassett-repro av Wrath Of The Tyrant og et signert opptrykk av et par originale tekstutkast. Det begynner å bli sent å bestille nå, men det ser ut til at det ennå er noen få eksemplarer igjen av de fargede varintene hos Blood Music.

Emperor: The Complete Works

Emperor: The Complete Works

Bjørn Skarsem: Rock'n'Pop i Steinkjer; 1955-1986

Lokalhistorie satt i perspektiv

torsdag 23. februar 2017 18:00

Bjørn Skarsem: Rock'n'Pop i Steinkjer Stadig mer av lokal norsk rockhistorie dekkes i bokform. Siste fine tilskudd kommer fra Bjørn Skarsem som har tatt for seg Steinkjer og tiden fram til 1986. Boka er organisert bolkvis med to seksjoner innenfor hvert 10-år, en som dekker lokale artister og en med tittel "Disse kom på besøk". Sistnevnte er da en selektiv oversikt over band og artister utenfra som besøkte Steinkjer. Også her finner vi korte biografier til de aktuelle artistene. Dette, sammen med at introduksjonene til de ulike 10-årene trekker linjer videre til både nasjonal og internasjonal rockhistorie, gjør at det lokale veves inn i et større bilde. Vi finner også små fotnoter på toppen av hver side som lister begivenheter fra sport og politikk med mere, supplert med viktige plateutgivelser i rocken. Med dette sideblikket utover blir boka også mer interessant for de som ikke selv har tilknytning til byen.

De fleste av de ca. 200 sidene i boka brukes selvfølgelig til å dokumentere de lokale bandene og artistene, med oppsummerende biografier, ryddige oversikter over besetninger og bilder der dette har vært tilgjengelig. Få kom så langt at de fikk gitt ut musikken sin, så den diskografiske informasjonen er samlet i et kapittel for seg. Det mest kjente innslaget her er nok Moas Ark, som gav ut LP-en Jomfrutur i 1980. Historien om hvordan gitarist Jan Erik Moe fra Milorg Bluesband ble vervet inn i en tidlig utgave av Prudence er selvfølgelig ikke utelatt. Moe er blant annet med på Prudence sin første single, "Into the fire"/ "Kom bli med til København". Senere finner vi Moe sammen med ex-Aunt Mary medlem Per Ivar Fure i Pifs Bluesband, som da blir et kontaktpunkt mellom familietreene til disse to storhetene i norsk rock. Ellers finner vi egne avsnitt om lokale arrangører, platebutikker, rockeverkstedet og Nord-trøndersk mesterskap for pop-band. Supplert med et velordnet stikkordregister så blir ikke dette noe annet enn en eksemplarisk bokutgivelse. Her ligger det grundig informasjonsinnsanking i bunn og organiseringen er ryddig og oversiktlig. I forordet mer enn antydes det at et bind nummer to vil se dagens lys, så her er det bare å krysse fingrene for at det blir realisert.

Rock'n'Pop i Steinkjer er gitt ut av Foreningen gamle Steinkjer, og kan bestilles derfra.

Bjørn Skarsem: Rock'n'Pop i Steinkjer

Platesamleren nr. 121

Nytt limitert særtrykk

tirsdag 21. februar 2017 20:00

Det har gått nesten et år siden forrige nummer, men nå er Platesamleren nr. 121 her. Som tidligere er det trykket opp et lite opplag for de som foretrekker et fysisk format. 120 sider har det blitt denne gangen, som før på kvalitetspapir og det bugner over av bilder av plater, godt gjengitt i farger. Mye av innholdet fokuserer på singlediskografier (ofte norske, men ikke utelukkende), og denne gangen finner vi blant annet slike artikler om The Who, C.C.S., The Hollies, Mungo Jerry, Three Dog Night og The Equals. Ellers en oversikt over Hærverk sine utgivelser, en stor liste over innspilte versjoner av låten "Baby, Please Don't Go", og Yan Friis sitt bidrag denne gangen er en omtale av Bob Dylan sitt album Blonde On Blonde. Kontakt Bjørn Luka hvis du ønsker å bestille et eksemplar, men det kan lønne seg å ikke vente for lenge, opplaget er ikke stort.

Platesamleren nr. 121

Quarry med Sundazed vinyl på 70-tallet

søndag 19. februar 2017 18:58

Vinyl og platespillere dukker opp i stadig flere filmer og TV-serier, og det er jo alltid kjekt å se. Den ferske serien Quarry utspiller seg på tidlig 70-tall i USA, og i første episode er albumet Otis Blue / Otis Redding Sings Soul et element i historien. Albumet ble opprinnelig utgitt på Volt i 1965 i følge Discogs, men ser vi nøye etter er det faktisk  nyutgivelsen på Sundazed fra 2000-tallet som snurrer på platespilleren rett etter at hovedpersonen har ... neida, jeg skal ikke avsløre handlingen her. Dårlig research eller er det produktplassering?

Quarry med Sundazed vinyl

The Dream: Get Dreamy LP ltd 200 lilla vinyl

Round 2 gjør jobben med norsk klassiker

søndag 29. januar 2017 17:00

The Dream: Get Dreamy Den norske 60-talls klassikeren Get Dreamy har jeg omtalt tidligere, blant annet i forbindelse med tyske Shadoks sin flotte nyutgivelse på vinyl. Det er bare knappe 5 år siden den kom, men den er utsolgt, så da er det hyggelig at norske Round 2 tar på seg jobben med å gjøre den tilgjengelig igjen. I likhet med Shadoks så har Round 2 benyttet samme lydkilde for sin utgivelse, basert på en høykvalitets digital kopi av de originale mastertapene som befinner seg i Nasjonalbiblioteket sine arkiver. Shadoks og Round 2 har imidlertid mastret hver for seg, og for Round 2 er dette gjort av Christian Obermayer hos Strype Audio. Dette betyr at disse to utgivelsene ikke nødvendigvis er helt identiske på lydsiden, men begge inneholder da hele albumet i stereo, noe du ellers må tilbake til den originale førsteutgaven for å finne. Fremdeles har heller ikke strømmetjenestene fanget opp at de tilbyr Get Dreamy med lyd som skriver seg fra 1976-remasteren, hvor store deler av albumet er i mono.

Både Shadoks og Round 2 sine nyutgivelsene er gjennomgående av høy kvalitet, men noen forskjeller er det når man sammenligner deres respektive utgaver av Get Dreamy. Begge har omfattende og gode liner notes på engelsk, mens Shadoks er alene om å tilby en brettet plakat med tosidig fargetrykk og mange kule bilder. Reproduksjonen av omslaget har Shadoks gjort ørlite hvassere, i sin sedvanlige laminerte og svært tykke papp. Shadoks har også reprodusert den originale røde Polydor labelen, mens Round 2 kjører med sin egen variant. Begge vinylpressingene er på 180g vinyl og teknisk sett jevngode. Sammenligner vi lyden er det imidlertid lett å høre at dette er to ulike mastringer. Grovt sett kan vi si at Round 2 sin utgivelse har mer bass og en litt mer avrundet diskant. Shadoks sin kan dermed høres litt spinklere ut, med mindre kropp og noe spissere i toppen, enkelte detaljer kommer tydeligere frem, men på bekostning av at det kan bli litt spisst enkelte steder når man drar på volumet. Round 2 sin er snillere sånn sett. Hvilken av disse som ligger nærmest opp til originalen kan jeg ikke uttale meg om, og jeg klarer heller ikke utrope en klar favoritt når det gjelder lydsiden av disse to nyutgivelsene. Uansett er det ikke vanskelig å anbefale denne nyutgivelsen fra Round 2, dette er nok en kvalitetsnyutgivelse fra dem.

Som vanlig presser Round 2 to varianter av sine vinylutgivelser, en på svart vinyl og en mer limitert utgave på farget vinyl. Get Dreamy på lilla vinyl kommer i 200 eksemplarer, og kan bestilles fra Tiger, Big Dipper eller The Garden.

The Dream: Get Dreamy

The Dream: Get Dreamy

The Dogs: Death By Drowning LP ltd 250

Eksistensiell rårock

søndag 08. januar 2017 17:00

The Dogs: Death By Drowning The Dogs og Kristopher Schau starter året friskt, med nytt album ute allerede på årets andre dag. Nå er dette neppe for å feire at nok et år har gått eller at et nytt tar til, for Schau sine tekster er i hvert fall ikke noe lystigere enn tidligere. Bildene som tegnes og de små historiene drar så og si alle i en mørk eksistensiell retning, med temaer som ensomhet, isolasjon, savn, tristhet og desperasjon. Mot dette står musikken som en redningsplanke man kan klamre seg til, en distraksjon av rå energi som gjør låtene til små kraftpakker av feltkost. De tunge temaene det synges om er ikke det første man tenker på å kombinere med et såpass festlig musikalsk uttrykk som det The Dogs står for. Denne siden av låtene kommer nok best fram med de trykte tekstene foran seg hjemme i godstolen og LP-en snurrende på platespilleren. På scenen vil nok energien fra et landets mest drivende rockeband overskygge i hvert fall deler av tekstene.

Musikalsk sett kjører The Dogs videre med garasjerock-estetikken intakt, smakfullt med vreng fordelt utover på det meste bortsett fra trommene, og Farfisa-aktige orgeltoner vel integrert i fuzzgitarveggen. At de har med cello og strykere på en låt her ("Why Is The Flesh So Strong?") hadde ikke jeg fått med meg om det ikke stod nevnt på omslaget. Dette er for øvrig en av de aller beste låtene på albumet, og når det går roligere for seg som her så høres det ut til at Schau er en smule inspirert av Iggy Pop sin dype vibrato. Uansett så gjør han en stadig bedre jobb også på de litt roligere låtene, som her er med på å skape et balansert album, noen pusterom i rock'n'roll øset vi ellers får servert. Det går riktig nok ikke like fort hele tiden, men det er gjennomgående fengende låter The Dogs har snekret sammen denne gangen også, på det som er deres femte album. Det er nok av kandidater her som bør inn blant live-favorittene både hos dem selv og fansen.

Skiftet fra Astma Records til Drabant Music ser ikke ut til å ha medført noen andre merkbare endringer enn at det er første gang vi ser en strekkode på omslaget til et av The Dogs sine album. Også denne gangen er den mest limiterte varianten på svart vinyl, 250 nummererte eksemplarer. Varianten på blå vinyl er presset i 700 eksemplarer. De som var tidlig ute kunne bestille signerte eksemplarer fra Big Dipper, i anledning av at The Dogs holdt releasekonsert der.

The Dogs: Death By Drowning

The Dogs: Death By Drowning

Pop og rock i Rana - 1950-60-70-tallet

Årbok for Rana 2016 med musikalsk godbit

lørdag 17. desember 2016 18:00

Årbok for Rana 2016 Årets årbok fra Rana historielag inneholder en skikkelig godbit for musikk- og rockinteresserte. Over hele 40 sider får vi presentert Mo i Ranas pophistorie fra 50 til 70-tallet, ført i pennen av Terje Solås, som tok på seg oppgaven med å fullføre dette dokumentasjonsprosjektet som opprinnelig ble startet av Ronal Solås og Torbjørn Meringdal. Første bolk er en lengre artikkel som forteller om utviklingen fra orkestre som stort sett spilte til dans, fester og tilstelninger til etableringen av legendariske Bleak House (som bør få sin egen historie dokumentert langt grundigere enn det har blitt plass til her), konsertlokalet som fikk navn etter Terje Rypdal sitt album, og var hus for mange konserter med storheter fra både inn- og utland, i tillegg til at lokale helter som Music opptrådte der ofte. Andre bolk er bandkatalogen, en oversikt over band i Rana i perioden, med informasjon om besetning i tillegg til historien om hvert band, med bilder. Her finner vi også mange små anekdoter og artige fakta som gjør at også denne delen gjerne kan leses fra begynnelse til slutt, og ikke bare kan brukes som et oppslagsverk.

Da er det bare å vente på at noen tar på seg oppgaven med å dokumentere den videre pophistorien om Rana, som blir mer omfattende men ikke mindre interessant. (Hvor ble det forresten av Rana Rockekrypt, det "lokale musikkleksikonet på nett"?) Årbok for Rana 2016 anbefales for alle som er interessert i norsk lokal pop/rock-historie, og den kan bestilles fra Rana historielag.

Årbok for Rana 2016