Dette er den mer uformelle loggen, hvor jeg bedriver ubegrunnet synsing, noterer med harelabb og revefot over musikkhistorien og har lettsindig omgang med fakta og rettskriving. For omtaler av nye vinylutgivelser med mere, gå til bloggen.

Søk i loggen

Shindig! #90

torsdag 25 april 2019 20:00

Nytt nummer av Shindig!, og som alltid ender jeg med en liten sjekkliste. Her en kjapp gjennomgang:

  • Françoise Hardy på omslaget på denne "L' edition speciale" utgaven, som har stort fokus på fransk musikk. Jeg må vel være ærlig og si at du ikke finner så mange franske artister i min platesamling. Fjerner vi alle LP-ene med Magma sitter jeg igjen med bare et titalls utgivelser. Det franske fokuset i Shindig! er på pop og chanson enn prog, og det gjelder også sidene som lister anbefalt fransk prog og psych. De domineres av delvis orkestral, og lett symfonisk pop. Likevel dukker det opp ting som går inn på sjekk-ut-nærmere lista. Det gjelder blant annet William Sheller: Lux Aeterna (1972, symfonisk prog), Variations: Nador (1969, gitardominert hard rock) og Michel Berger: Puzzle (1971, symfonisk softprog med fet funkgitar). Moving Gelatine Plates sine to album, deres selvtitulerte debut fra 1971 og oppfølgeren The World Of Genius Hans fra året etter, står allerede i hylla (Canterbury-aktig prog). Nyutgivelser da, originalene er store samleobjekter.
  • Den eksperimentelle Sun Ra inspirerte UK jazztrioen The Comet Is Coming plukker ut 10 anbefalte album, i forbindelse med at de er ute med sitt nye album Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery. Dette blir tidvis litt for intenst og elektronika-dominert for min del, men for lyttere som nikker gjenkjennende til en del av de frijazz-relaterte artistene/albumene de trekker fram i artikkelen, vil nok albumet være lett match.
  • De som ønsker å får med seg mer enn The Zombies sin klassiker Odessey & Oracle fra 1968, kan nå plukke opp 5xLP boksen In The Beginning som Demon Records har satt sammen. Her finner du debutalbumet Begin Here fra 1965, O&O, det kansellerte R.I.P. albumet og to album som samler diverse singler etc. Litt forvirrende er det at Varèse Sarabande i USA nesten samtidig er ute med 5xLP boksen The Complete Studio Recordings, som altså er en helt annen utgivelse. Innholdet overlapper mye, begge inneholder O&O i stereo, men innholdet ellers er organisert ulikt. Har du 4xCD boksen Zombie Heaven (1997) så trenger du kanskje ikke noen av disse, men ønsker du å ha dette på vinylformatet så anbefaler jeg å sjekke Hoffman forumet hvor disse to boksene kommer til å bli sammelignet i ukene som kommer. Foreløpig holder jeg en knapp på Demon sin boks, den har fått best tilbakemeldinger så langt i forhold til pressekvalitet, og det er også den som får 5 stjerner her.
  • 5 stjerner også til 3xCD boksen fra Grapefruit, Everything I Am: The Complete Plastic Penny. Et litt mindre kjent UK band fra 60-tallet som nok ikke er like interessante som The Zombies, men hyggelige saker for de som liker Beatles-inspirert pop. Her samles begge deres studioalbum (2 Sides Of Penny fra 1968, og Currency fra året etter) sammen med singler og en del BBC-opptak av bra kvalitet.
  • 5 stjerner til 50th Anniversary Edition av Van der Graaf Generator sitt debutalbum, The Aerosol Grey Machine fra 1969. Denne boksutgivelsen slippes i slutten av april og er allerede bestilt fra Burning Shed (anbefalt nettbutikk i Norwich, UK). Boksen inneholder remastret album på CD, en CD med demo-innspillinger og liveopptak fra BBC, en 7-tommer ("People You Were Going To"/"Firebrand"), en plakat og ikke minst, "a lavish book with many previously unseen photos and cuttings, plus an essay by Sid Smith featuring an exclusive interview with Peter Hammill".
  • Toppkarakter også til King Gizzard & The Lizard Wizard for deres nye album Fishing For Fishies. "Their previous 12 albums have been a rainbow crate-dig of heavy-prog, jazz, folk and lashings of psych." Etter låtene som ligger ute nå (albumet slippes mot slutten av april) å dømme så høres dette litt mindre frenetisk ut enn et gjennomsnittlig KG&TLW album, men om dette holder til toppkarakter er jeg ikke helt overbevist om. Fansen vil sikkert være uenig, har inntrykk av at de som liker dette bandet sluker alt som kommer rått, selv om det innebærer en håndfull album i året.
  • The Crucible fra Motorpsycho fikk lunkne 3 stjerner i Record Collector, her får de mer fortjente 4. "Kicks off in heavy-mode, the warm valves of Monnow Valley Studios working the same magic as it did for their heroes Black Sabbath in the early 70's ... epic symphonic prog, with mid-section squawk, in the grand Vertigo/Harvest school ... no one does this sutff as well as Motorpsycho in 2019."
  • The 16th Dream Of Dr. Sardonicus Festival Live er en 2xLP utgivelse fra Fruits de Mer labelen. Får bare 3 stjerner her, men med både Nik Turner's New Space Ritual og Sendelica på plass havner nok denne i platehylla etter hvert. (Som mye annet som kommer fra FdM så forsvinner opplagene kjapt, og det meldes at denne snart er utsolgt.)
  • Shana Cleveland (La Luz) sitt album Night Of The Worm Moon får 4 stjerner. "A Gorgeous collection of wozy desert acid-folk." Fine rolige låter som stemningsmessig kan minne litt om Lana Del Rey, nedtonet og behagelig småsløvt, men mer organisk og mindre polert.
  • En artikkel tar for seg pop-relaterte franske filmer fra 60/70-tallet, og her er det verdt å merke seg den fire timer lange konsertfilmen Amougies (Music Power - European Music Revolution) fra 1970, hvor Pink Floyd, Captain Beefheart, Frank Zappa, Soft Machine, Blossom Toes, Pretty Things og Caravan deltar. Wow! Jeg tror jeg har sett utdrag fra innholdet her i andre sammenhenger. Det kan se ut som at det å få fatt i filmen i sin helhet ikke er så lett, men deler ligger på YouTube, i ymse kvalitet.